Dit vergeten veel wannabe-sidehustlers, maar dit is SUPERBELANGRIJK


Dit vergeten veel wannabe-sidehustlers, maar dit is SUPERBELANGRIJK

Wie/wat/waar/wanneer/waarom?
Als je start met sidehustlen is een makkelijk hulpmiddel om na te denken over de zogenaamde 5 ‘w’-s. Dus wie/wat/waar/wanneer/waarom?
Wie en wat is vaak wel helder en waarom ook, helemaal als je goed onderzoek hebt gedaan. Maar een heel belangrijk element in sidehustlen én ondernemen is WANNEER je iets doet.

Pieken in het jaar
Na mijn ervaring in de retail als trade marketeer bij verschillende uitgeverijen weet ik dat voor heel veel ondernemingen de omzet echt uit het 4e kwartaal moet komen (dus sept/okt/nov/dec). Dat is echt HET moment waarop mensen hun geld uitgeven. Maar ik heb ook geleerd hoe je momentum kan creëren in periodes waarin er eigenlijk niet zoveel gebeurt qua omzet, zodat jouw product juist het product die eruit springt tussen als het andere aanbod en waar mensen voor naar de winkel (nouja spreekwoordelijk dan) rennen.

Sidehustler: doe er je voordeel mee!
Voor sidehustlers die affiliate sites hebben gebouwd rondom producten is het heel belangrijk dat je precies weet hoe jouw ‘jaargrafiek’ voor jouw product eruit ziet.

Voor mijn affiliate site in aanbouw (dreumespeuterkleuter.nl) heb ik in Ubersuggest even een analyse gedraaid op het overkoepelende zoekwoord: Peuter (18.100x gemiddeld per maand wordt hierop gezocht).
Hier zie je dat er dus in december een piek is, wat natuurlijk niet zo gek is want het is dan en sinterklaas en kerst.

Nu je dit weet kan je 2 dingen doen:
1: Je kan helemaal inzetten op die 2 momenten en je site helemaal inrichten op deze momenten en al je content hierop inrichten. Dus je maakt 2 blogs over wat de leukste 10 peutercadeaus zijn voor sinterklaas en dan op 6 december voor kerst en zorgt ervoor dat je dit helemaal SEO optimaliseert (tip: ik zou iets doen met een peuterbed..)
2: Of je zegt: ik pak juist maart als piekmoment om daarin helemaal mijn aanbod te laten shinen en een speciale peuterweek te lanceren met een speciaal aanbod waarbij ik met speciale retailers een aanbod op maat heb gemaakt met extra kortingen, zodat ik superveel traffic naar mijn site heb, ipv dat ik meelift op de algemene traffic die er toch al is.

Ik ga dit najaar met beide strategieën experimenteren, dus houd deze site in de gaten voor de resultaten hiervan!

Maar dit zijn dus verschillende manieren hoe je als sidehustler om kan gaan met wanneer.
Je kan er ook voor kiezen om je hele sidehustle alleen op een bepaald moment in te zetten: dus je richt je hele sidehustle in rondom valentijnsdag.
Dan kun je het hele jaar naar dat moment toewerken en kun je ervoor zorgen dat je dan mega veel bestellingen/andere elementen binnenhaalt die voor jouw sidehustle relevant zijn.
Of je doet iets met cadeaumomenten en je richt je hele business in op alle cadeaumomenten in het jaar.

Lees hier meer over hoe je een niche kiest en wat belangrijk is om te weten over marketing en trends: 

Wat is een niche en waar begin je?

Alles wat je moet weten van marketing voordat je begint met je sidehustle 

Alles wat je moet snappen van trends voordat je begint met je sidehustle