Alles wat je moet weten van marketing als sidehustler!


Alles wat je moet weten van marketing als sidehustler!

Marketing, I love it! Maar wat als je er als sidehustler (of aankomende sidehustler) niet zoveel mee hebt, of zelfs (zoals veel mensen uit mijn omgeving zeggen) marketing HAAT?

Allereerst: laat me kort uitleggen waar marketing volgens mij over gaat. Veel mensen zien marketing als een soort ‘blablabla’ en ingewikkelde termen en geldgraaierij. Ik ontken zeker niet dat er in de algemene marketingbranche heel veel van dat soort ‘types’ rondlopen, je herkent ze vaak aan de witte sneakers onder een blauw pak (dat geldt voor zowel mannen als vrouwen) en het overmatig gebruik van Engelse termen en woorden.
Maarrrr dat soort types heb je in elke branche dus staar je daar niet blind op. Marketing kan ook echt heel leuk zijn!

Ik zie marketing als het groter maken van dingen/producten/mensen etc. door middel van de juiste tools en methodieken in te zetten. Volgens de theorie zitten die tools en methodieken in de 4 p’s (plaats, promotie, product en prijs), daar kom ik zo verder op terug.
Als sidehustler is dat ook het enige wat je van marketing moet weten/onthouden, gebruik de inzet van marketing als een ‘grootmaker’ of ‘opblazer’ en zie de inzet van marketing en marketingtools als een spel en neem het (en jezelf) vooral niet te serieus.

In mijn blog over affiliate sites voor beginners heb ik het over bereik en conversie.  
Als je marketing wil inzetten voor je eigen sidehustle is dat met name waar je mee aan de slag gaat.

Je hebt een product (of dienst) gemaakt of je biedt dat aan, dat staat ergens op een plek (al dan niet online op een site of op een linkedinpagina oid). Daar moeten mensen naartoe komen, en dus moet je zorgen voor BEREIK. Om te zorgen voor dat bereik zet je marketing in, hier komt dus dat opblazen of groter maken om de hoek kijken.

Stel je bent gastouder
en je wil dat iedereen weet dat jij gastouder bent, dan post je op facebook/instagram dat je een gastouder bent en dat mensen zich bij jou kunnen aanmelden.
Dat is stap 1 (plaats en product). De plaats is dus jouw site en het product is jouw aanbod als gastouder.
Verder laat je weten wat het kost om je kind bij jou te stallen (prijs).

En komt de belangrijkste P eraan: je gaat daar dus inhoudelijke zaken over zeggen om ervoor te zorgen dat elke ouder uit jouw dorp of stad bij jou zijn of haar of diens kinderen kwijt wil (promotie).

Dus je deelt zaken als:

Spelletjes- en knutselideeën: Deel regelmatig foto's en video's van de spelletjes en knutselactiviteiten die je met de kinderen doet. Geef tips en laat zien hoe leuk en educatief deze activiteiten zijn.

Thema-dagen: Organiseer thema-dagen zoals "Piratendag" of "Prinsessenfeest" en deel foto's van de kinderen in kostuums en tijdens spelletjes die bij het thema passen.

Voor-en-na foto's: Laat zien hoe kinderen veranderen en groeien tijdens hun tijd bij jou. Post bijvoorbeeld een foto van toen ze net begonnen en een recente foto om hun ontwikkeling te laten zien.

Getuigenissen en reviews: Vraag ouders om hun ervaringen te delen en deze te delen op je Instagram. Dit kan potentiële klanten helpen vertrouwen in je te krijgen.

Dagelijkse activiteiten: Geef een kijkje in je dagelijkse routine als gastouder. Laat zien wat voor soort activiteiten en maaltijden je aanbiedt.

Educatieve inhoud: Deel tips en advies over opvoeding en educatie die je hebt geleerd als gastouder. Dit laat zien dat je expertise hebt in je vakgebied.

Betrokkenheid van ouders: Moedig ouders aan om foto's en video's te delen van hun kinderen die genieten van hun tijd bij jou. Deel deze content op jouw account (met toestemming).

Behind-the-scenes: Laat af en toe zien wat er achter de schermen gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld zijn hoe je voorbereidingen treft voor een activiteit of hoe je de ruimte schoonmaakt en organiseert.

Q&A-sessies: Organiseer regelmatig Q&A-sessies waarin je vragen van ouders beantwoordt over jouw aanpak, de activiteiten die je doet, enzovoort.

Gastouder tips: Deel handige tips voor andere gastouders of ouders die geïnteresseerd zijn in gastouderopvang. Dit kan variëren van organisatietips tot activiteitenideeën.

Seizoensgebonden activiteiten: Richt je op seizoensgebonden activiteiten zoals herfstknutsels, zomerse waterpret, winterverhalen, etc. Dit spreekt aan bij ouders die activiteiten willen die passen bij het seizoen.

Feestdagen en speciale gelegenheden: Post tijdens feestdagen en speciale gelegenheden speciale berichten en foto's. Dit kan variëren van kerstfeesten tot verjaardagen van kinderen in jouw opvang.

Dit is een voorbeeld van hoe je marketing toepast als sidehustler.
Wil je eens sparren hoe je dit voor jouw sidehustle (meer) kan doen? Neem dan contact op via de button hieronder!