Alles wat je moet snappen van trends voordat je begint met je sidehustle


Alles wat je moet snappen van trends voordat je begint met je sidehustle

De nieuwste trend van nu: een ananas van 398 dollar, ja je leest het goed!, 398 dollar! 


Verpakt in een doos als of het een nieuwe Louis Vuitton tas is, heel Instagram en Tiktok staat er vol mee. De nieuwe ‘trend’ van nu, en als je al wat langer aan sidehustlen bent hoor je heel vaak het woord 'trends' en inspelen op trends etc.etc.
Maar wat moet of kun je ermee als je aan het sidehustlen bent? Of juist als je wil starten met sidehustlen?

Eerst maar weer eens even de feiten, wat is een trend nu precies? 

‘Een trend is een ontwikkeling in een bepaalde richting’, eehm ja dank, maar wat betekent dit? Nou kortgezegd: dit begrip komt (uiteraard) uit de economie en economen werken graag met lijngrafieken en die gaan vaak omhoog (goed) of omlaag (slecht).
Voor ons (de maatschappij als geheel) gaat het dus over bepaalde golfbewegingen van elementen die een grote rol spelen in ons leven.

Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen:
- Mega trend (honderden tot ca 30 jaar, generatieoverstijgend)
- Macro trend (30 tot 10 jaar, per generatie, of tussen generaties in)
- Micro trend (10 – 1 jaar, komt in elke generatie voor)

Mega trend:
Megatrends zijn trends die zich gedurende een lange periode ontwikkelen. Deze trends hebben effect op het dagelijks leven van mensen in verschillende maatschappijen over de hele wereld. Een megatrend bevindt zich dus op maatschappelijk niveau. Een megatrend is meestal een gevolg of reactie op het menselijke gedrag van de afgelopen eeuw. Voorbeelden van megatrends in de 21e eeuw zijn: verstedelijking, klimaatverandering, technische vooruitgang en vergrijzing.

Macro trend:
Macrotrends zijn verbonden aan een bepaalde megatrend. Er zijn veel verschillende trends op dit niveau. Trends op macroniveau hebben een wat kortere levensduur. Meestal zo’n 5 tot 10 jaar. De macrotrend bevindt zich niet op maatschappelijk niveau, maar op consumenten niveau. Deze trends hebben dus vaak invloed op een minder groot gebied. Als je naar de megatrend klimaatverandering kijkt dan is een daaruit volgende macrotrend de stijgende zeespiegel. En neem je de megatrend technologische ontwikkelingen, dan volgen daaruit verschillende trends op macroniveau namelijk: Artificial Intelligence en big data, maar ook slimme thermostaten en huizen. Wil je deze trends analyseren? Dat kan door onderzoek te doen naar een bepaalde regio of doelgroep.

Microtrends
Microtrends zijn de trends die voor mensen het meest herkenbaar zijn. De dingen die je ‘opeens’ overal om je heen tegenkomt. Trends op microniveau hebben vaak een korte levensduur. Ergens tussen de 0 en 5 jaar. Deze trends spelen zich af op marktniveau en zijn sterker beïnvloedbaar dan trends uit de andere twee categorieën.

Hypes:
De voorbeelden die ik hierboven noemde zijn weer allemaal hypes, en een hype is een kortstondige opleving van een bepaald product/levensstijl/persoon die overmatig meer aandacht krijgt in een bepaald (kort) moment. Sociale media vergroten dit enorm uit waardoor sommige hypes veel groter lijken dan ze daadwerkelijk zijn. En die dus continu elkaar opvolgen en in elkaar overlopen etc.etc.

Dus samenvattend: 
Alles komt uit elkaar voort:
Uit een megatrend komt een macrotrend komt een microtrend en binnen die microtrends heb je bepaalde hypes.

Wat kan jij daar nou mee als sidehustler?
Tja leuke theorie juf Annet, maar wat MOET je ermee?
Allereerst is het goed om te weten hoe dit in elkaar zit (dus graag gedaan!) en als je dus ergens mee aan slag gaat dat je goed beseft in welke fase van de trend je zit met jouw aanbod of product zodat je altijd dingen voor bent ipv ergens achter aan te lopen.

Het verloop van een product trend verloopt vaak als volgt:


(fotocredits: Jurgen Appelo) 

Wat je hierboven ziet is de zogenaamde 'curve van Rogers'.
Dit is een grafiek hoe mensen omgaan met producten die op de markt worden gebracht. Dat is (ongeveer) als volgt ingedeeld, eerst de innovators, dan de early adopters (denk aan je buurman die altijd de nieuwste Iphone heeft) en dan de early majority etc.etc.

Als sidehustler is het heel belangrijk dat je aan het begin zit met het aanbieden van je specifieke product of dienst en dat je je aanbod zo weet te maken dat wel iedereen in kan stappen.

Kijkend naar digitale producten en wat Rowena Rousseau aan het doen is met haar Etsy shop en haar PLR library zit ze daar precies goed. Zonder het zo te benoemen snapt ze intuitief waar de early majority van de gemiddelde Etsy doelgroep zit en kan ze hiervoor specifieke producten aanbieden (die dus ook succesvol zijn) omdat die markt dus ook nog niet overvol is.


Of kijk naar iemand als Jennifer Kok die in haar affiliate playground (binnenkort een superinteressant webinar hierover!) nu al alle nieuwe aankomende ontwikkelingen meeneemt die er nu aankomen voor oa al het organische verkeer. Zo kwam ik er vrij recent achter dat google nog maar 40% van het zoekverkeer door laat naar jouw website omdat ze zelf bezig zijn om een ‘antwoordmachine’ te worden en ook hun verdien model aan het verschuiven is. Mocht je dan allerlei affiliate sites hebben die voornamelijk leunen op SEO verkeer dan zal je daar iets mee moeten, aangezien google het speelveld bepaalt.

Maar ook jij kan dit neerzetten voor je eigen sidehustle! Zolang je maar begrijpt in welke trend jouw aanbod of producten zitten, waar de trend naartoe gaat, wat de doelgroep aanspreekt en waar jouw volgende aanbod zit.

Ja maar hoe dan? Hoe kan je nou voorspellen dat ananassen voor 400 dollar worden verkocht en dat je daar zelf iets mee kan?
Het is nu makkelijk redeneren, maar ook deze ananassen komen voort uit de langere trend van globalisering (want ze worden over de hele wereld in vliegtuigen vervoerd), rijk vs arm (de rijker worden nog veel een veel rijker en de armen blijven arm), uit de trend van individualisering en expressie (kijk mij eens, ik kan een dure ananas eten zo rijk ben ik) en uit de micro trend van exclusiviteit en schaarsheid (alleen ik weet waar ik dit kan krijgen en hiermee laat ik zien dat ik uniek ben).

Wil je nou eens sparren over jouw eerste sidehustle idee? Of wil je dat ik meedenk of meekijk met jouw ideeen om te kijken in hoeverre je gebruik kan maken van trends, of waar je meer mee kan denkend vanuit trends?

Plan dan een GRATIS kennismaking in via Calendly
. Geheel vrijblijvend!